Diagnostyka komunikacji z GPS

Jeśli obserwujesz problem z połączeniem z GPS, inicjalizacją, odbiornik nie wchodzi w tryb RTK FIXED – ta strona może pomóc Ci rozwiązać problem lub przygotować zestaw do dalszej diagnostyki.

Każdy zestaw, na którym uruchamiany jest PowerGPS można scharakteryzować zmiennymi:

  1. modelem kontrolera (tabletu/smartfona)
  2. wersja systemu Android na kontrolerze
  3. wersja firmware kontrolera
  4. wydaniem PowerGPS (wersja programu)
  5. modelem odbiornika GNSS
  6. wersją firmware odbiornika GNSS

Każde dostosowanie do sprzętu, jakie było realizowane, obejmowało wykonanie go w określonym zestawie tych parametrów.

Z tego względu, jeśli dostosowanie było realizowane np. parę lat temu, a od tego czasu zmienił się firmware odbiornika – dostosowanie może nie współpracować poprawnie z programem. Fakt, że ten sam odbiornik i telefon może pracować na innym (np. młodszym oprogramowaniu innego producenta) może w dużym stopniu wskazywać na taki właśnie scenariusz.

W takim przypadku prawdopodobnie koniecznie jest wykonanie dostosowania, aby móc pracować z PowerGPS na tym sprzęcie.

Dlaczego nie testujemy sprzętów po każdej zmianie firmware? Cóż…w takim przypadku cena PowerGPS musiałaby być dużo wyższa, z uwagi na konieczność wykonania wszystkich wymaganych testów w różnych konfiguracjach parametrów. We wcześniejszych latach podejmowaliśmy takie akcje bezpłatnie (stąd też większy skok obsługiwanych sprzętów), jednakże zostały one wstrzymane z uwagi na niską opłacalność – każde dostosowanie wymaga również wsparcia i konserwacji w przyszłości, co jest trudne do zrealizowania bez odpowiedniego budżetu przeznaczonego na ten cel.

Jednym z elementów wsparcia i konserwacji jest element diagnostyczny, który w pewnych przypadkach może pozwolić na szybsze wyeliminowanie problemu (jeśli jest on mniejszy) i sprawdzenie usprawnionej funkcjonalności po stronie użytkownika. Mechanizm ten pomógł niejeden raz w rozwiązaniu problemu, zatem zaraz dowiesz się, jak z niego skorzystać.

Na początek przedstawimy, jak sobie poradzić z pewnymi problemami, które wynikają z nieprawidłowych ustawień w programie:

Sprawdzenie ustawień

Poniżej przedstawiono parę scenariuszy i sposobów ich rozwiązania, w oparciu o zmianę, której można dokonać samodzielnie:

Odbiornik nie wchodzi w tryb RTK FIXED (ani też DPGS i FLOAT)

To problem, który uniemożliwia precyzyjny centymetrowy pomiar.
Odbiornik GNSS wymaga świeżego dostępu do poprawek (jak olej w silniku samochodowym). Jeśli dostępu nie ma, lub został on ucięty – odbiornik straci szansę na stabilny tryb FIXED.

W szczególnym przypadku (brak dostępu poprawek od początku) nie wejdzie w tryby oparte o poprawki, czyli DGPS, FLOAT i FIXED. Czyli będzie działał w oparciu o metodę autonomiczną (GPS/SPS).

W takim przypadku wchodzimy w Menu->Sprzęt->Odbiornik GPS i klikamy przycisk Konfiguracja.

To co nas interesuje – sekcja RTK.

Zazwyczaj w okienku Metoda obsługi poprawek powinno być ustawione Pobieraj poprawki i przesyłaj do GPS (to metoda poprawek zewnętrznych – czyli kontroler odbiera poprawki i przesyła je do odbiornika). Jeśli Twoim zadaniem nie jest ustawienie odbiornika w tryb poprawek odbieranych przez antenę (karta SIM w odbiorniku), a ustawienie w tej kontrolce jest inne od wyżej wymienionego – dokonaj odpowiedniej zmiany.

Następnie można przejść do sekcji Usługa dostarczania poprawek.
Jeśli nie będzie tam widniała żadna informacja o dostawcy poprawek, porcie, lub będzie napis „brak wybranego strumienia” – oznacza to, iż dane dostępowe do serwera dostawcy poprawek nie są ustawione poprawnie. Przejdź do konfiguracji, ustaw poprawnie wymagane parametry, pobierz listę strumieni, zaakceptuj zmiany. Jeśli nie wiesz jak to zrobić – odsyłamy do instrukcji.

Idziemy dalej.
Opcje typu „Połącz z serwerem poprawek po włączeniu odbiornika” i „Uruchom przekazywanie jeśli połączony z serwerem” powinny być zaznaczone.

Następną ważną opcją jest „Port przesyłania poprawek”. W większości sprzętów powinien być on ustawiony na Ten sam port co GPS. Jeśli masz tutaj ustawiony port Bluetooth odbiornika – zmień to, szczególnie, jeśli obserwujesz problemy z połączeniem.

Po akceptacji zmian upewnij się, że kafelek „Inicjalizacja” jest aktywny (zielone „zaptaszenie”).

Na tym etapie możesz uruchomić połączenie z odbiornikiem i sprawdzić, czy to ustawienia były problemem.

Obserwacja czy wszystko jest OK

Prawidłowe połączenie z reguły daje następujące rezultaty:

  • inicjalizacja, która zakończyła się poprawnie (zrealizowano wszystkie kroki inicjalizacji i nie wystąpiły błędy z tym związane)
  • na mapie pojawia się symbol pozycji odbiornika (czerwony)
  • na mapie w górnej części pojawia się czas, który jest prezentowany w sposób stabilny (w sensie wyświetlane cyfry nie skaczą lub czas nie zatrzymuje się, np. 12:34:56 -> 12:34:57 -> 12:34:58, a nie 12:34:56 -> 12:35:02).
  • informacja o opóźnieniu poprawek (OP) prezentowana u góry po prawej (w sekundach, czyli znaczek cudzysłowu) prezentuje wartości max. 1-2″.
  • parametry dokładności HSIG, VSIG i DOP są prezentowane odpowiednio do trybu (w trybie FIXED powinny być mniejsze niż w trybie DGPS czy FLOAT)
  • rozwiązanie GPS jest pokazywane (GPS/SPS, DGPS, FLOAT, FIXED) a nie np. BRAK.
  • odległość do stacji bazowej B/D jest prezentowana

W nowszych wersjach (od 2.18) przy pozycji GPS może pojawić się wykrzyknik. Będzie on oznaczał, iż nie wszystkie parametry są jeszcze w normie. Normę określają ustawienia filtra GPS.
W wersjach wcześniejszych PowerGPS niezgodności parametrów z restrykcjami filtra są prezentowane ikonkami (czerwony x, zielone zaptaszenie) przy określonym parametrze. Wykrzyknik w nowej wersji zatem ułatwia sprawdzenie na szybko tego faktu.

Domyślne wartości są przeznaczone do pomiaru, ale jeśli testujemy odbiornik w gorszych warunkach (np. przy budynku), można testowo odznaczyć pewne pola, aby móc zrobić przykładowy pomiar nie czekając na ich poprawę.
Do informacji odnośnie ustawienia filtra odsyłamy do:
Filmu z sekcji samouczków oraz instrukcji.

A co, jeśli odbiornik raz wchodzi w FIX a raz we FLOAT?

Odbiornik skacze pomiędzy FIX i FLOAT

Do tego celu obserwujemy sekcję opóźnień poprawek – jeśli opóźnienia są na stałym poziomie (np. 1″), problem wynika prawdopodobnie z nieprawidłowego ustawienia strumienia (np. niekompatybilności z odbiornikiem). W tym przypadku zalecamy rozłączenie z GPS, ustawienie poprawek np. na ASG – RTN_VRS_3_1, a następnie uruchomienie połączenia. Wbrew pozorom, zakresy wielokonstelacyjne 4G* (np. GPS+GLONASS+BEIDOU+GALILEO) mogą nie być kompatybilne z niektórymi odbiornikami lub uniemożliwiać utrzymanie stabilnego rozwiązania. Dokładność centymetrową z reguły można spokojnie uzyskać na klasycznym zestawie GPS+GLONASS.
*w odniesieniu do nazwy strumienia, a nie oznaczenia pakietowego przesyłania danych w smartfonach

Jeśli „skakanie” nie ustępuje, należy sprawdzić odbiornik na odkrytym terenie, gdzie szansa uzyskanie lepszej pozycji jest wyższa. Jeśli i w tym przypadku jest problem, należy spróbować w innym dniu/godzinie (chodzi o zmianę charakterystyki satelitów – być może warunki w pierwotnej chwili nie były za dobre).

Jeśli pomimo w/w problem istnieje – jest on związany z odbiornikiem.

Odbiornik nie inicjalizuje się poprawnie

Ten problem może wystąpić na etapie początkowym – brak wykonania inicjalizacji jest ważnym sygnałem, że jest coś nie tak. Do tego jednak wymagana jest dodatkowa diagnostyka.

Pozyskanie danych diagnostycznych

Polega na ustawienie trybu logów serwisowych, nagraniu testowego projektu, spakowaniu wybranych katalogów i podesłaniu do nas.

Poniższy link zawiera film, który zawiera instrukcję – jak to zrobić:

https://www.youtube.com/watch?v=1Km-XEpWvT0

Katalogi można spakować, umieścić na dysku Google i podesłać do nas linka (adres office@skyraster.com)
Można też przesłać go drogą FTP: http://powergps.pl/obsluga/przesylanie-plikow-serwisowych i wysłać informację mailową o umieszczeniu pliku i szczegółach problemu.

Pytania dot. diagnostyki

⇒ Jakie katalogi należy spakować?

Do celów diagnostycznych należy spakować wybrany katalog projektowy (na którym był realizowany test), czyli \PowerGPSv2\Projects\[nazwa projektu] oraz katalog ustawień \PowerGPSv2\Settings

⇒ Jaki jest czas diagnostyki?

W trybie bezpłatnym brak jest określonego zakresu czasowego, zależnie od charakterystyki problemu (jego złożoności czy priorytetu wstępnego) i obłożenia zadaniami przeciętnie może się wahać od dwóch tygodni do paru miesięcy.
W trybie płatnym – serwis podejmowany jest po otrzymaniu przedpłaty za zlecenie i jest realizowany z wyższym priorytetem, niż realizacja w trybie bezpłatnym. W tym przypadku szansa na rozwiązanie problemu w przeciągu paru dni do tygodnia zwiększa się diametralnie.

⇒ Co jest wynikiem diagnostyki?

Zakończona analiza kończy się ustaleniem problemu i jeśli jest to konieczne – przygotowaniem zestawu instrukcji, jak rozwiązać problem lub też wydaniem nowej wersji, która problem obchodzi lub rozwiązuje.

Pomoc i wsparcie

Informację – gdzie są samouczki oraz instrukcja, znajdziesz na tej stronie:
http://powergps.pl/pomoc