Jak sprawdzić sprzęt Trimble z PowerGPS

Dziś wpis dedykowany użytkownikom, którzy posiadają sprzęty marki Trimble. Konkretnie chodzi o odbiorniki RTK, które nie są wykazane jako obsługiwane w programie (choć nie tylko).

Dlaczego połączenie z Trimblem nie działa?

Jeśli nasz odbiornik jest wykazany na profilu (np. SPS882) i połączenie z nim (inicjalizacja) nie następuje – może być to spowodowane następującymi rzeczami:

  1. nieprawidłowo skonfigurowane opcje/porty urządzenia
  2. odbiornik ma inny (starszy/nowszy) firmware (w sensie wbudowane w antenę oprogramowanie jest niekompatybilne z dostosowaniem wykonanym dla tego modelu przez nas wcześniej)
  3. odbiornik posiada blokadę – wymaga kodu autoryzującego do pracy

Jeśli nasz odbiornik nie jest wykazany na profilu (np. R6, 5800) i połączenie z nim (inicjalizacja) nie następuje na profilach Trimble – może być to spowodowane następującymi rzeczami:

  1. nieprawidłowo skonfigurowane opcje/porty urządzenia
  2. odbiornik ma inny firmware (w sensie wbudowane w antenę oprogramowanie jest niekompatybilne z profilami innych modeli)
  3. odbiornik posiada blokadę – wymaga kodu autoryzującego do pracy

Jak widać powody w zasadzie są wspólne dla obu przypadków – sprawdźmy po kolei:

Nieprawidłowo skonfigurowane porty

Podstawą w konfiguracji jest wskazanie sparowanego w systemie Android odbiornika. Sposób sparowania i wskazania portu został opisany w Instrukcji PowerGPS.
W przypadku sprzętu Trimble, może on oferować 3 kanały Bluetooth (jakby osobne porty), choć zazwyczaj w przypadku Androida da się połączyć tylko z jednym. Podczas naszych testów zazwyczaj należy sprawdzić działanie na każdym kanale (choć wcześniej można sprawdzić opcję Kanał – automatycznie). Jeśli na którymś kanale połączenie ruszy, należy ten kanał zostawić.

Poprawne nawiązanie komunikacji obserwujemy po tym, jak po włączeniu połączenia – zielony przycisk jest cały czas włączony i nie występuje komunikat informujący o braku możliwości połączenia. Mamy wtedy pewność, że połączenie Bluetooth jest zestawione i Android i RTK są w stanie komunikować się między sobą.

Ważną rzeczą w przypadku sprzętów, które występują pod marką Trimble (czyli nie chodzi tu o sprzęty wykorzystujące Trimble) jest jedna zasadnicza sprawa w zakresie konfiguracji wbudowanych modemów – PowerGPS w tym przypadku obsługuje tylko tryb dostarczania poprawek przez kontroler – więc przed uruchomieniem połączenia, w sekcji Konfiguracji GPS i zakładce RTK należy się upewnić co do ustawionego właściwego trybu.

Odbiornik ma inny firmware (niekompatybilność inicjalizacji)

Jeśli połączenie zostało nawiązane i PowerGPS ma przyzwolenie na inicjalizację RTK (na przyciskach w sekcji GPS, przy etykiecie INICJALIZACJA jest zielony „ptaszek”), powinien zostać ukazany panel zegarowy i postęp powinien rosnąć od zera do 100%. Jeśli jednak inicjalizacja nie rozpocznie się (zatrzymanie na 0) lub zatrzyma się przed przekroczeniem 30% oznaczać to może problem z brakiem odpowiedzi z anteny. I tutaj są dwa powody: albo dany model odbiornika nie obsługuje wysyłanych do niego komend (oczekuje innych), albo ma blokadę, uniemożliwiającą inicjalizację.

Gdy odbiornik posiada blokadę

Gdy kupujemy sprzęty bazujące na chińskich blokady nie są stosowane. W przypadku sprzętów markowych – bywa różnie:

  • zabezpieczenie jest wdrożone – tego typu zdarzenia notowaliśmy w przypadku Leici, Trimble
  • nie notowaliśmy takich na sprzętach Spectra Precision czy Septentrio.

Zabezpieczenie ma prawdopodobnie na celu uniemożliwienie użytkownikowi złożenia tańszej alternatywy dla kontrolera.

Taki przykład:

Gdy testowaliśmy Trimble SPS882, jeszcze z serią I PowerGPS, mieliśmy okazję zaobserwować ciekawą rzecz: połączenie odbiornika z PowerGPS było możliwe, jednakże tylko wtedy, gdy wcześniej odbiornik połączył się z kontrolerem TSC (który zapewne wysłał odpowiednie komendy autoryzujące do odbiornika). Gdy odbiornik był wyłączony i próbowaliśmy go włączyć, omijając TSC (czyli zostawiając oryginalny kontroler Trimble wyłączony) – inicjalizacja nie była realizowana (obojętnie czy realizowanie było z poziomu Androida czy Windows Mobile i innego kontrolera).

Technicznie, posiadając odbiornik „obarczony” taką wadą, może być niemożliwe jego wykorzystanie z oprogramowaniem firm trzecich – dopóki blokada nie zostanie zdjęta. Jak jednak sprawdzić czy chodzi o to, czy po prostu jest to kwestia komend, które można rozwiązać realizując dostosowanie?

Robimy diagnostykę

W pierwszej kolejności powinniśmy sprawdzić funkcjonowanie połączenia na profilach:

  • najpierw bierzemy pod uwagę profil dedykowany dla naszego sprzętu. Np. wiemy że bazuje na płycie BD970 wybieramy profil RTK Trimble BD970. Jeśli mamy model SPS882 wybieramy RTK Trimble SPS882
  • jeśli nie ma profilu dedykowanego sprzętu, zaczynamy od profilu RTK Trimble inny v.1 (tutaj uwaga – musimy mieć co najmniej wersję PowerGPS 2.12 wydanie trzecie z 2017-09-25)
  • jeśli nie będzie OK – testujemy na BD970, później na SPS882

Zanim jednak ją rozpoczniemy, upewniamy się, że:

  • Internet jest dostępny i ustawienia poprawek są skonfigurowane
  • Logi GPS i FixChart są włączone – Menu->Sprzęt->GPS – przyciski przy LOGI FIXCHART i ZAPIS LOGÓW powinny wskazywać ikonę dyskietki (bez czerwonego X)
  • logi serwisowe są włączone – Menu->Info->Diagnostyka – przycisk obok ZAPIS LOGÓW SERWISOWYCH jest włączony (na zielono)
  • założyliśmy nowy projekt (ważne – musi być to zrobione po upewnieniu się co do włączonych logów serwisowych i przed połączeniem z GPS)

Po tym możemy ustawiać wybrane profile i spróbować uruchomić komunikację. Po podłączeniu czekamy 5 minut – jeśli do tego czasu nie uda się zakończyć inicjalizacji poprawnie (informacja o sukcesie inicjalizacji, przejście w tryb Float/Fixed i prawidłowo wykazywane parametry HSIG,VSIG oraz czas), wyłączamy połączenie z GPS, zmieniamy profil i próbujemy od nowa (wszystko na tym samym projekcie). Dla pewności możemy zrobić drugą sesję dla każdego profilu – wyłączamy odbiornik i włączamy ponownie, po czym próbujemy połączenia.

Następnie zamykamy aplikację i pakujemy katalog \sdcard\PowerGPSv2\Projects\[nazwa projektu użytego w teście] (może być np. Total Commanderem na Androida) – powstały plik ZIP przesyłamy do SkyRaster (na adres kontaktowy ).

Po otrzymaniu pliku, sprawdzimy go i ustalimy, czy jest to związane z blokadą czy też inną wersją oprogramowania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *